Google+

Radio

Radio

Radio


Radio is one of the most important means of communication. The most widespread and familiar use of radio is broadcasting. Radio broadcasts feature music, news, interviews, discussions, descriptions of sports events, advertising. People wake up to clock radios and listen to radio driving a car. They also spend much of their free time hearing their favourite programs on radio.
Radio broadcasting once had the same entertainment role as television has today. From the 1920’s to the early 1950s, in the Golden Age of Broadcasting, people gathered around their radios every night. They listened to dramas, light comedies, music, and other programs. This period ended with the rise of television.

There are more than 25 000 radio stations and more than 1 750 millions of radios in the world. A major reason for the widespread use of radio is its portability. It means that a radio can be carried around easily. People like to listen to it in homes, at beaches and picnics, while walking down the street or driving a car.
About 90% of all radio programs in the US provide entertainment and only 10% provide some kind of information. Music is the chief kind of radio entertainment. Usually, stations specialize in one kind of music such as rock, classical, country, etc. Such stations have disc jockeys who introduce and comment on the music.
Programs that provide information include newcasts, talk shows, and descriptions of sport events. Newscasts may include weather forecasts, traffic reports, stock market information. Talk shows present discussions on a current political topics such as an election or government policy or on a social issue, such as crime, pollution, poverty, racism, or sexism. Each show has a host or hostess who leads the discussion. Listeners are invited to telephone the stations to ask question or give their opinion about the topic. Most of the games played by major league baseball, basketball and hockey teams in the US and Canada are broadcast on radio.

Questions:
1. Is radio a widespread and popular kind of mass media?
2. What is the Golden Age of Broadcasting?
3. How many radioes and radio stations are there in the world?
4. What is the reason for the widespread use of radio?
5. How many radio programs provide entertainment and how many programs provide information?
6. What is the chief kind of radio entertainment?
7. What programs provide information?

Радио
Радио является одним из важнейших средств коммуникации. Наиболее распространенным и знакомым способом использования радио является радиовещание. Радиопередачи представляют музыку, новости, интервью, дискуссии, спортивные репортажи, рекламу. Люди просыпаются под звук радио будильников и слушают радио за рулем. Они также проводят много своего свободного времени, слушая свои любимые радиопередачи.
Радиовещание когда-то играло такую же роль в развлечении людей, какую сейчас играет телевидение. С 20-х и до начала 50-х годов, в «золотой век радиовещания», люди собирались вокруг радиоприемников каждый вечер. Они слушали радио пьесы, легкие комедии, музыку и другие программы. Этот период закончился с резким ростом популярности телевидения.
В мире существует более 25 ООО радиостанций и более 1 750 миллионов радиоприемников. Главной причиной такого распространения радиоприемников является их портативность. Это означает, что радиоприемник можно с легкостью носить с собой. Людям нравится слушать радио дома, на пляжах и пикниках, гуляя по улицам или сидя за рулем.
Около 90% всех радиопередач в Соединенных Штатах направлены на развлечения, и только 10% предоставляют информацию какого-либо рода. Музыкальные программы являются главным видом развлекательных передач. Обычно радиостанции специализируются на каком-нибудь одном музыкальном направлении — роке, классике, кантри и т.д. На таких станциях есть диск-жокеи, которые представляют и комментируют музыку.
Программы, которые предоставляют информацию, включают обзоры новостей, ток-шоу и спортивные репортажи. Обзоры новостей включают в себя прогнозы погоды, сообщения о движении на дорогах, биржевую информацию. Ток- шоу представляют дискуссии о текущих политических вопросах, таких, как выборы или политика правительства, или о современных социальных проблемах: преступности, загрязнении окружающей среды, бедности, расизме или сексизме. На каждом ток-шоу есть ведущий или ведущая, которые направляют дискуссию. Слушатели могут позвонить на станцию и задать вопрос или выразить свое мнение по обсуждаемому вопросу. Репортажи о большинстве игр, в которых принимают участие бейсбольные, баскетбольные, футбольные и хоккейные команды высшей лиги, передаются по радио.

Источник: 100 тем английского языка. Авторы Каверина В. Бойко В. Жидких Н.