What makes a family happy? Биболетова 10 класс

enjoy english 10

Биболетова 10 класс Unit 2 Section 3 p. 66 – 68, ex. 44-45, 49, 50, 51, 53, 54, 55, 57, 58.

What makes a family happy? Что делает семью счастливой?

Ex. 44-45 Make notes about things that make you happy, sad or bored and complete the table. Use your Workbook. Сделайте заметки о вещах, которые делают вас счастливым, грустным или заставляют скучать и заполните таблицу. Используйте рабочую тетрадь.

Happy moments

Sad / Unhappy moments

Boring moments

Me your own answers
Rebecca when I go to my friends, walking, playing computer games when her friends’ mum shouts at them staying in for a long time
Peter hanging about with friends, going on trips, telling jokes, going to places where it’s hot fighting with people / having arguments «
Sonia friends, going out with friends, listening to music, going on trips sad music and sad films
my classmates… Students’ own answers


Ex. 49
• an extended family — большая семья (дедушки, бабушки, тети, дяди и т.д.)
• a nuclear family — нуклеарная семья (мама, папа, я)

Ex. 50 Read the sentences and choose the Russian translation for the words in bold. Прочитайте предложения и выберите русский перевод слов, выделенных жирным шрифтом.

1 We moved to our new residence last spring. — Мы переехали на новое место прошлой весной.
a) место жительства
b) резиденция

2 The new telephone line enables us to use the internet 24 hours a day. — Новая телефонная линия позволяет пользоваться Интернетом 24 часа в сутки.
a) разрешает
b) дает возможность

3 I am not sure how they can afford such an expensive computer. — Я не знаю, как они могут позволить себе такой дорогой компьютер.
a) позволить себе
b) пользоваться

4 If you don’t live far from school, it’s a great bonus — you don’t have to get up so early to get there. — Если вы живете недалеко от школы, это отличное преимущество – вам не нужно вставать так рано, чтобы добраться до туда.
a) премия
b) преимущество

5 We are going to stay with the in-laws this weekend. — Мы собираемся остаться с родственниками в эти выходные.
a) дальние родственники
b) родственники по жене/мужу

Ex. 51 Read the text and say whether it describes a nuclear or an extended family. – Прочитайте текст и скажите, он описывает маленькую или большую семью.

The text describes an extended family. – Текст описывает большую семью.

Jessica Constantinidis shares a four-bedroom house in north London with her husband, their four-year-old son Tommy and her 79-year-old mother Olive. Jessica, 34, and Andy, 42, sold their three-bedroom house in Turnpike Lane and moved in with her mother, Olive Constantinidis, in nearby Tottenham, while they waited to find a buyer for her home.
When both residences sold, they were free to move into their new home in the Finsbury Park area of London.
Jessica says, «We’ve got a big house now which we wanted so that my mother could still have as much independence as possible. She can have her own area, with her microwave and her own TV. But we eat family meals all together at weekends.”
Sharing with Olive enabled Jessica and her family to move into a larger and more comfortable house than they could have afforded on their own.
The new arrangement has proved an added bonus for Jessica and Andy’s son Tommy. She says: «He loves it. My mother is really good with him and it is nice for him to have more than just two people around. They are always playing and doing things together and watching videos and she can keep an eye on him for us sometimes as well.”
Though the prospect of living with parents or in-laws might not be to everybody’s taste, Jessica has no regrets. She says, «If we hadn’t moved in together as an extended family, we wouldn’t have bought such a big house. It certainly worked for us in our situation and I would really recommend it.»

Джессика Константинидис делит четырехкомнатный дом на севере Лондона с мужем, их четырехлетним сыном Томми и ее 79-летней матерью Ольвией. Джессика, 34, и Энди, 42, продали свой дом с тремя спальнями на Тернпайк Лейн и переехали с ее матерью, Оливией Константинидис, в соседний Тоттенхэм, пока они не найдут покупателя на дом.
Когда обе резиденции были проданы, они могли свободно переехать в свой новый дом в районе Финсбери Парк в Лондоне.
Джессика говорит, «У нас сейчас большой дом, который мы и хотели, чтобы моя мама попрежнему могла быть независимой, насколько это возможно. У нее есть свое пространство с микроволновой печью и ее собственным телевизором. Но на выходных мы обедаем все вместе».
Совместное проживание с Оливией дало Джессике и ее семье возможность переехать в более большой и комфортный дом, который они не могли бы позволить себе, если бы жили отдельно.
Новое соглашение оказалось преимуществом для Джессики и Томми, сына Энди.
Она говорит: «Ему это нравится. Моя мама хорошо с ним ладит, и для него хорошо иметь больше, чем два человека рядом. Они всегда играют и делают что-то вместе, смотрят видео, и она так же может приглядеть иногда за ним.
Хотя перспектива жить с родителями или родственниками мужа не всем может быть по вкусу, Джессика не сожалеет об этом.
Она говорит: «Если бы мы не стали жить вместе как большая семья, мы бы не купили такой большой дом. Это, конечно, работало на нас в нашей ситуации, и я действительно рекомендовала бы это.»

What makes a family happy? Биболетова 10 класс

Ex. 53 Read the text again and write down some of the benefits and drawbacks of living in an extended family. Use your Workbook. Прочитайте текст еще раз и выпишите некоторые из преимуществ и недостатков жизни в большой семье. Используйте рабочую тетрадь.

(Possible answers)
Benefits: Преимущества
• they’ve got a bigger and more comfortable house – у них большой и более удобный дом
• the grandmother can still have some independence – бабушка все еще может быть независимой
• the grandmother can spend time with her grandson which is beneficial for both of them — бабушка может провести время со своим внуком что выгодно для них обоих
• the grandmother can keep an eye on her grandson when necessary — бабушка может присмотреть за внуком если необходимо

Drawbacks: Недостатки
— your own answer — собственный ответ

Ex. 54 Work in pairs. Compare your lists and combine your ideas. Then discuss the following question. Работа в парах. Сравните свои списки и объедините ваши идеи. Затем обсудите следующий вопрос.

(Possible answers)
If we hadn’t moved in together as an extended family, we wouldn’t have bought such a big house.
Если бы мы не стали жить вместе как большая семья, мы бы не купил такой большой дом.

GRAMMAR FOCUS: UNREAL PAST CONDITIONALS (CONDITIONAL III) – сослагательное наклонение третьего типа.
Ex. 55 Read the statements with the forms of Unreal past conditional and choose the relevant Russian translation for each of them. Прочитайте высказывания с формами нереального условия в прошлом и выберите соответствующий русский перевод для каждого из них.

If + past perfect + would have + past participle

1 If I had studied hard, I would not have got a two on the last exam.
a) Если бы я хорошо занимался, я не получил бы 2 за последнюю контрольную работу.
b) Если хорошо заниматься, то не будешь получать 2 за контрольную работу.

2 If I had called Ann, I would have learnt the school news.
a) Если позвонить Анне, узнаешь школьные новости.
b) Если бы я позвонил Анне, то узнал бы школьные новости.

3 If I had got up earlier, I would have caught the train.
a) Если я встану пораньше, то успею на поезд.
b) Если бы я встал пораньше, то успел бы на поезд.

Ex. 57 Put the verbs in the correct form (negative or positive). Поставьте глаголы в правильную форму (отрицательную или положительную)

1 If you had read this book, you would have enjoyed it. – Если бы вы прочитали эту книгу, она бы вам понравилась.
2 If she hadn’t passed her exams, she would not have gone to university last year. — Если бы она не сдала экзамены, она не пошла бы в университет в прошлом году.
3 He would not have made so many mistakes in the exam if he had not been so tired. — Он не сделал бы так много ошибок на экзамене, если бы он не был таким уставшим.
4 I would have done the shopping yesterday if I had not been so busy at school. – Я бы сходил вчера за покупками, если бы не был так занят в школе.

Ex. 58 Read the story and then rewrite it using Unreal past conditional sentences where it is possible. Use your Workbook. Прочитайте историю, а затем перепишите ее с помощью сослагательного наклонения в прошлом, где это возможно. Используйте рабочую тетрадь.

Peter had a difficult day yesterday. He got up late and missed the bus. As a result, he was late for his geography exam. He was in a hurry and left his history report at home. During the lesson he could not take part in the class discussion. The teacher was disappointed and refused to listen to Peter’s report in the next lesson. As a result, Peter got a «three”. Peter was so upset that he forgot to go to the school library. This meant he didn’t have the latest magazine that he needed for the IT lesson the next day and he couldn’t do his homework in the evening.

У Питера был трудный день вчера. Он встал поздно и опоздал на автобус. В результате, он опоздал на экзамен по географии. Он торопился и оставил свой доклад по истории дома. Во время урока он не смог принять участие в обсуждении. Учитель был разочарован и отказался слушать доклад Петра на следующем уроке. В результате, Питер получил «три». Питер был так расстроен, что он забыл пойти в школьную библиотеку. Это означало, что у него не было последнего журнала, который был необходим для урока информатики на следующий день, и он не мог сделать свою домашнюю работу вечером.

1. If Peter had not missed the bus, he would not have been late for his geography exam. – Если бы Питер не пропустил автобус, то он бы не опаздал на экзамен по географии.
2. If he had not been in a hurry, he would not have left his history report at home. – Если бы он не торопился, он не оставил бы доклад по истории дома.
3. If he had not left his report at home, he would have been able to take part in the class discussion. – Если бы он не оставил свой доклад дома, он смог бы принять участие в обсуждении.
4. If he had not left his report at home, the teacher would not have been disappointed. — Если бы он не оставил свой доклад дома, учитель не был бы разочарован.
5. If he had not left his report at home, he would have got a better mark. — Если бы он не оставил свой доклад дома, он бы получил лучшую оценку.
6. If Peter had not been so upset, he would have gone to the school library. — Если бы Питер не был так расстроен, он пошел бы в школьную библиотеку.
7. If Peter had visited the school library, he would have had the latest IT magazine. — Если бы Питер посетил школьную библиотеку, у него бы был последний журнал по информатике.
8. If Peter had taken the latest IT magazine from the school library, he would have done his homework. – Если бы Питер взял последний журнал по информатике из школьной библиотеки, он бы сделал свою домашнюю работу.